Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Brouwerijen, er zijn er ongeveer 190 van in België. Althans "echte" brouwerijen. Het zijn brouwerijen die beschikken over een eigen brouwinstallatie en daarin hun bieren brouwen die in de eigen portefeuille zitten. De laatste jaren ziet m'n meer en meer van die brouwerijen optreden als hulp aan andere brouwers die ook een gemout graantje in de bierwereld willen meepikken.

Het zijn de zogenaamde bierfirma's die beroep doen op een erkende brouwerij.  Dit zijn firma's die de naam "brouwerij" dragen, maar die hun bieren ofwel zelf brouwen in de ketels van een collega-brouwerij ofwel laten brouwen door een collega-brouwer. Op die manier zijn er bvb bieren die als streekprodukt worden verkocht, terwijl ze in een heel ander deel van België werden gebrouwen.

De noemer "bierfirma" is echter zeer complex; je kan ze onderverdelen in 3 groepen:

    a)  zij die hun bier van eigen recept zelf brouwen in een installatie van een erkende brouwerij

    b)  zij die een eigen recept ontwikkelen en dit laten brouwen door een erkende brouwerij

    c)  zij die op bestelling een bier laten ontwikkelen en brouwen en onder de naam van hun "brouwerij" verkopen. Dikwijls zitten hier wel eens etiketbieren tussen. (bestaande bieren met een ander etiket)

Bovendien kan je groep b) nog eens opsplitsen in:

    - zij die over een goedgekeurde installatie beschikken maar de grote productie overlaten aan een grotere brouwerij om zo ineens over een grotere capaciteit te beschikken

    - de thuisbrouwer die over een btw-nummer beschikt maar geen goedgekeurde installatie heeft, maar die zijn bier laat brouwen door een erkende, grotere brouwerij en het bier onder zijn naam verkoopt

Omdat die onderverdeling in de bierfirma's erg vaag is en je als consument niet meer weet in welke groep het bier thuishoort, heeft Beershop Heremans beslist om uitsluitend die bieren aan te bieden die uit de eigen ketels van de betreffende brouwerij komen. Niet om afbreuk te doen aan de bieren van de bierfirma's (waar echt wel pareltjes tussen zitten), maar omdat anders de lijst met aangeboden bieren onnoemelijk lang wordt. En eigenlijk ook wel een beetje om steun te bieden aan die brouwerijen die de kosten van een eigen installatie moeten rekenen vooraleer aan promotie van hun bieren te kunnen denken.